Vrijth19-1

Vrijthof 19

Vrijthof 19 is gebouwd in 1905 door architect Rémont uit Luik. Het is een herenhuis in eclectische stijl, een mengsel van stijlen. De voorkant ligt aan het Vrijthof, de achterkant aan de Papenstraat, daar bevinden zich een koetshuis en een binnenplaats.

Het pand heeft een hoge kelder, zodat de eerste verdieping ook hoog ligt; in de hal zijn zes treden die uitkomen op de bel etage.

De gevel bestaat uit drie delen, het rechter bevat op de tweede verdieping een erker met daaronder hoekzuilen met kapitelen en versierde consoles. Daarboven een dakkapel. In de gevel zien we vrouwenkopjes met uil. Het is Minerva, de Romeinse godin, of de Griekse Pallas Athene. Het waren de godinnen van het verstand, de vindingrijkheid, de menselijke geest en van de wijsheid.

Het zou ooit gebouwd zijn als burgemeesterswoning. Gedurende de bezetting werd het gebouw gebruikt door de Duitsers. Van 1949 tot 1994 was het ’t kantongerecht van Maastricht. Meest recent heeft het gebouw dienst gedaan als notariskantoor.

In de hal valt de grote spiegel op tussen twee pilasters, daaronder een opbergmeubel op twee consoles. De vloer en de plinten bestaan uit marmer.

https://rijksmonumenten.nl/monument/506725/voormalig-kantongerecht/maastricht/

Op de benedenverdieping zijn verschillende kamers. De muren in de voorkamer zijn niet behangen, maar geschilderd met sjablonen in rood, grijs en goud. Daaromheen sierlijsten met vergulde details. Er mogen geen spijker of schroeven in de muur en dat is wel logisch. Er hangen paarse gordijnen met sierstiksels in zilver.

Het plafond is bijzonder rijk versierd. Met guirlandes, sierlijsten, medaillons en in het midden een schildering met engelen. Er wordt een muziekles gegeven. Jammer van dat zwarte ding in het midden, het is een armatuur met vier sterke lampen.

In een andere kamer is een ook een fraai plafond, we zien een hoek met daarin een schildering van een kreeft, een snoek en een glas witte wijn omgeven door druiven en perziken. En een groter deel van dat plafond. Ook daar zo’n vreselijk armatuur.

En een opvallende overgang van een rijk versierd plafond naar de muur. Daar is een spiegel tussen twee pilasters. Maar kijk eens naar de overgang naar het plafond. Ongeveer duizend sierlijstjes in verschillende kleuren.

Tot slot het glazen plafond in de serre. De ramen zijn versierd met gezandstraalde biezen. Maar er ligt nogal wat vuil op om het goed te kunnen zien. En ook hier heeft men de verkeerde verlichting opgehangen.

De houten trap is belegd met een rode loper. De balustrade is van gesmeed ijzer in herhalende patronen met een houten leuning. Merk op dat de onderkanten van de treden links ook versierd zijn.

Boven, op het bordes, zien we een glas-in-loodraam. Het stelt een landschap voor met op de voorgrond een arbeider en een boer die elkaar de hand schudden. Daarboven de zege die neerdaalt in de vorm van een duif. Het raam is rond 1925 gemaakt door Atelier Kerling uit Den Haag.

Voor het raam staat een fonteinachtig bassin bekleed met geglazuurde tegels.

In de serre zijn vier bovenlichten met glas-in-lood. Daarin zitten medaillons met gebrandschilderde foto’s. Misschien van vakantiebestemmingen: ansichtkaarten. Linksboven is Salzburg en rechtsboven het Kaiser Wilhelm Denkmal in Koblenz. Linksonder de Sterrenwacht in Danzig en rechtsonder het kasteel aan de Rijn. Het is de burcht Gutenfels op de berg en kasteel Pfalzgrafenstein op het eiland. Het kasteel was er om tol te heffen. Apart idee om vakantiefoto’s op deze manier te bewaren. Ellyan van Duurling bedankt voor de aanvullingen.