MartIt1

De Sint-Martinus in Itteren

Zie ook Magazines

De Sint-Martinuskerk in Itteren. Die bestaat al sinds 1441, die behoorde toen aan de heer van Hartelstein. De huidige kerk is in 1784 gebouwd door Mathias Soiron. Het koor is smaller dan het schip en helemaal achteraan is de sacristie. Maar de westkant is ingrijpend veranderd. Op de plaats van de lage ingang staat nu de vierkante toren. En tussen toren en schip werd een extra travee gebouwd, de kerk werd langer. Het koor en de sacristie werden in 1926 veranderd.

De kerk heeft een beuk en twee transepten. De rondboogvensters hebben glas-in-lood dat ’s avonds, als er binnen licht brandt, mooi uitkomt. Om de kerk ligt een kerkhof. Hier en daar branden kaarsen op de graven.

Herkomst tekening van Soiron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=23601453

We zien een reliëf van Onze-Lieve-Vrouw van Altijddurende Bijstand. Het is een vrij nauwkeurige kopie van een 15de eeuwse icoon die in Rome is (zie de tweede foto, bron Wikipedia). Aan beide zijden de aartsengelen Michaël en Gabriël die het lot van Jezus komen vertellen.

Wat hoger in de toren is dit uurwerk te vinden. Th Hogen te Amsterdam was de maker. Het uurwerk is voor de vier torenklokken. (Hier zien we weer de belachelijke verwarring rond het woord klokken: het gaat niet om de luidklokken maar om de uurwerken?)

Aan de rand van Itteren staat de Mariakapel. Het altaar zelf is van steen, de retabel op de achtergrond is geschilderd marmer. Het is ontworpen door Mathias Soiron, eind 18de eeuw. In het banier staat: AB EXERCITU CÆLI LAUDATUM GENITRIX VIRGO MARIA: de Heilige Moeder en Maagd Maria zij geprezen.

Er zijn een paar voorwerpen die naast een religieuze waarde ook cultuurhistorisch van belang zijn. We zien een Anna-ten-drieën, een houten beeld, toegeschreven aan Jan van Steffeswert. 15de-16de eeuws dus.

En de Heilige Familie, een erg aardig familietafereel van Maria en Jozef met hun kind. Pakken ze zijn hand of laten ze die juist los? Dan het welbekende tafereel van Sint-Maarten. Deze beelden zijn 17de eeuws.

De Crucifixen (voor- en achtergrond) zijn 18de eeuws. En dan het doopvont. De kelk is 17de eeuws, de sokkel en het deksel zijn van later.